Výběr výletů z roku 2018 (1. část)

Nástup nového roku bývá časem rekapitulování a nejinak tomu bylo i na mém blogu, kde jsem každoročně přidával výběr fotografií za uplynulý rok.

Letos se ovšem od tohoto systému trochu odkloním a místo přehlídky mého "umění" vám ukážu pár tipů na výlet. Protože cestování je úplně nejvíc TOP záležitost, které jsem se snažil v minulém roce věnovat maximum volného času (a v následujícím roce v tom rozhodně plánuji pokračovat). :)

Vzhledem k obsáhlosti článku jsem se rozhodl k jeho rozdělení na dvě poloviny. V té první mám pro vás přichystané nejzajímavější památky, které jsem v roce 2018 měl možnost navštívit (pod pojmem "památka" si představte takovou tu klasiku - hrad, zámek, kostel, rozhledna... zkrátka ty historické stavby a turistické atrakce). Ve druhé části článku, která snad vyjde ještě někdy v průběhu ledna, jsem pak pro vás dal dohromady přehled těch nejkrásnějších přírodních zákoutí v kombinaci s "ostatními zajímavostmi". Dozvíte se, kam za zvířátky, dobrým jídlem i nezapomenutelnou atmosférou!

Teď už ale jdeme na onu slibovanou první část plnou historických památek... :)

------------------------

Hrad (ČR)
A začínáme ve městě, ve kterém jsem ve druhé polovině minulého roku trávil opravdu hodně času (a pokud budu pilným studentem, ještě více času zde ještě strávím). Ano, správně, je to Brno a ikonický hrad Špilberk. Společně s mamkou jsem ho navštívil v den mého zápisu na vysokou školu (MUNI - filozofická fakulta, kdyby vás to zajímalo) a musím říci, že je to opravdu krásné místo. Upravené okolí této památky je plné malebných zákoutí a perfektních vyhlídek na město. Pokud se objevíte v Brně, tohle nesmíte minout! I když teda uprostřed léta ten výšlap na kopec místy opravdu stojí za to...



------------------------

Hrad (zahraničí)
Ačkoli mám cestování po naší republice opravdu rád, možností poznat také něco mimo naši kotlinu nepohrdnu. Srpnový dvoudenní výlet do Budapešti je toho důkazem! Nutno říci, že původně jsem od maďarského hlavního města moc neočekával. Nakonec mne ale opravdu velice příjemně překvapilo - zajímavých míst je zde totiž přehršel! Proto se s ním v tomto výběru setkáte hned několikrát... První budapešťskou památkou ve výběru bude hrad Vajdahunyad, o kterém si můžete více přečíst v tomto článku. :)

------------------------

Zámek
A jdeme zpátky do naší republiky, konkrétně na Náchodsko. Tam lze, kromě jiného, navštívit původně renesanční zámek v Novém Městě nad Metují. Musíte uznat, že už od pohledu se jedná o budovu, kterou si prostě chcete prohlédnout zevnitř! Osobně doporučuji prohlídkový okruh, který zahrnuje kroměkvýstupu na vyhlídkovou věž také prohlídku půdy, krásné secesní kuchyně a zámeckého podzemí. K dispozici je ale samozřejmě i klasická prohlídka po krásných, zdobených sálech. :) A pokud náhodou nechcete utrácet za vstupné, zámecký park s unikátním dřevěným mostem od architekta Dušana Jurkoviče je přístupný zdarma a rozhodně také stojí za to! :)

------------------------

Město
Jak už jsem zmínil, Budapešť je město, které ukrývá mnohé. Na své si zde přijdou milovníci historie, přírody i nočního života. Na mě osobně tu nejvíce zapůsobila ta kouzelná večerní atmosféra, která je mezi kulisami Dunaje, městské zástavby a vrchu Citadela prostě úžasná! No řekněte sami, není to krásný, uklidňující pohled...?

------------------------

Vesnice
Ale abych nekřivdil českému venkovu, nejenom ve městech se můžete pokochat krásnými panorámaty. Šumavská ves Modrava je toho živým důkazem. Musím říci, že se jedná snad o nejkrásněji udržovanou malou obec, kterou jsem kdy u nás měl možnost navštívit. Pokud se sem někdy vypravíte, určitě se vypravte do okolí - šumavská příroda je prostě pojem! A pokud chcete na své dovolené i nějaký ten gastronomický zážitek...tak ve druhé části mého výběru dostanete tip přímo z této vesnice :)

------------------------

Sakrální stavba (ČR)
Pokud nemáte dost peněz na vysněnou cestu do Řecka, mám pro vás tip na místo, které by vám mohlo pomoci alespoň trochu zažehnat smutek. Kousek od Volyně se totiž na kopci na okraji obce Čestice ukrývá hned několik menších církevních staveb (včetně roztomilé dřevěné poustevny). Celému areálu dominuje Kaple povýšení Svatého Kříže, která je jako vystřižená z letáčku propagujícího dovolenou na jihu Evropy. No řekněte sami, čekali byste, že tohle objevíte v malé vesničce kdesi na Strakonicku? :)

------------------------

Sakrální stavba (zahraničí)
Aby tady zahraničí nebylo zastoupené jen Maďarskem, musím se vám pochlubit také mojí krátkou návštěvou Vídně, během které jsem si zavzpomínal na rok 2008, kdy jsme se sem v rámci dovolené na jižní Moravě jeli podívat na putovní výstavu Tutanchamon. První věc, která se mi při vyslovení názvu rakouského hlavního města vybaví, je katedrála sv. Štěpána s charakteristicky zdobenou střechou. Takový rakouský Svatovítský chrám... :)

------------------------

Lidová architektura
Jak už jste mohli z několika místech z výběru poznat, v roce 2018 jsem navštívil i kout republiky zvaný Šumava. A právě díky tomu jsem se podíval na místa vskutku neobvyklá. Kromě Modravy, Čestic a všudypřítomných přírodních krás (které budu zmiňovat ve druhé části výběrového článku) se tu lze setkat i s jedním unikátním...včelínem! Ano, čtete správně, i včelín může být turistickým cílem. V obci jménem Krušlov totiž žil jistý Josef Mach, který celý svůj život trávil mezi včelami. A protože svá včelstva měl opravdu rád, vyrobil jim pořádné reprezentativní sídlo. Opravdu doporučuji prohlédnout si včelín i zevnitř - v místnostech pro včelaře lze jen žasnout nad zručností zlatých českých ručiček. Josef Mach si totiž veškerý nábytek a dekorace sám vyřezal. A že to s tím dlátem uměl... :)

------------------------

Rozhledna
Oproti předešlým rokům jsem se v roce 2018 na mnoho rozhleden nedostal. Přesto se ale dá najít pár příkladů, z nichž si asi nejvíce pamatuji Ostrou horku u Soběšic, která je z Brna opravdu co by kamenem dohodil. Ocelová konstrukce sice nemusí působit dvakrát bezpečně, ale jak vidíte, já jsem výšlap přežil. :) Výhled na skoro až venkovskou krajinu na jedné a velkoměsto na druhé straně opravdu stojí za to. Příjemný je fakt, že za tohle pokoukání nic neplatíte, rozhledna je volně přístupná.

------------------------

Technická památka
...a po delší době zase Budapešť! :) K tomuhle městu se prostě váže spousta pěkných vzpomínek, i když jsem v něm strávil jen dvě noci. Jedním z TOP zážitků byla noční procházka k Dunaji. Pohled na osvětlené noční město patří k tem nejkrásnějším a nejinspirativnějším věcem, které znám (stejně jako pohled na neosvětlenou noční krajinu). Pokud někdy budete v Budapešti, jděte v noci na most Svobody a pak už jen tiše sledujte a rozjímejte...

------------------------

Obnovená památka
V naší vesnici se pořád něco děje. Kupříkladu ke stoletému výročí republiky byla obnovena oborní brána (lísa), která byla zbořena v padesátých letech minulého století. Možná by se mohlo někomu zdát, že Lány už mají pamětihodností dost - zámek, hrob T. G. Masaryka, budovu základní školy, několik muzejí... Ale řekněte sami, nebyla by škoda, kdyby tahle stavba existovala už jen na fotkách nebo ve vzpomínkách pamětníků? Teď už aspoň není nutné nikomu vysvětlovat, proč se tomuhle místu vždycky říkalo "Ke bráně". :)

Fotka pochází ze slavnostního otevření nově vybudované repliky lánské oborní brány. Více informací o lánské oborní zdi a jejích bránách najdete TADY. :)

------------------------

Česká historie
A když už jsem tu zmínil to stoleté výročí, připojuji i speciální kategorii týkající se míst, která souvisí s českou historií. Vybral jsem vám místo, které leží jen kousek od Kladna, a jehož název vám bude určitě povědomý - Libušín! Ano, zde podle pověstí měla své sídlo kněžna Libuše... Dnes je zde k vidění kostel sv. Jiljí se hřbitovem. Projít si také můžete naučnou stezku vedoucí pod vrcholkem, kde kdysi bývalo hradiště. Na příjemný jednodenní letní výlet podle mě ideální! :)

------------------------

No a to by bylo z mého výběru pro dnešek vše. Druhá část, ve které si na své přijdou zejména milovníci přírody, se tu objeví již brzy!

Do té doby si můžete čekání zkrátit například prohlídkou výběrů mých nejpovedenějších fotografií z předchozích let. :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kytička zvaná "bouřka"

Džvari, Grakliani a Mccheta