Manětín a Nečtiny

V minulém článku jsem Vám ukázal Žebnický vodopád, dnes se podíváme na zámek v Manětíně a na pohřební kapli sv. Terezie v Nečtinách...

První věc, která mě na manětínském zámku zaujala, byla barevná kombinace na jeho fasádě - o žádném jiném zelenožlutém zámku totiž nevím... Toto šlechtické sídlo patří k těm, která jsou vybavená řadou honosně zdobených (až přezdobených) místností. Prohlídku začínáme ve vstupní hale s velkým hlavním schodištěm, které zdobí alegorické sochy čtyř živlů. Na stropě je fresková výzdoba s vyobrazením původního projektu zámku. Další výraznou místností je Hlavní sál - asi největší místnost prohlídky. Na něm asi každého nejvíce zaujme opět nástropní fresková výzdoba zachycující mimo jiné alegorie ctností a ročních dob, které jsou rozmístěné po obvodu místnosti.

Mě osobně se také moc líbila knihovna, která v prohlídce následuje hned po hlavním sálu. Měla moc pěknou atmosféru. Svůj podíl na tom určitě měla (opět) fresková výzdoba, která je na manětínském zámku zkrátka opravdu exkluzivní... A ještě jedna zajímavost se zde naskytla, a to sice chodba spojující zámek s kostelem sv. Jana Křtitele, ve které visí množství šlechtických portrétů. Na nich jsou mnohdy ke shlédnutí opravdu zajímavé kreatury - buď tehdejší malíři nezvládali své řemeslo, nebo ve velkém zafungovala degenerace rodů, nevím...

------------------------

Jak je z fotek patrné, nebylo zrovna nějaké extrémě skvělé počasí, prohlídce zámeckých interiérů to ovšem nijak nebránilo.


Zámek je oproti silnici v nížině, a tak nevypadá nijak rozlehle. Z druhé strany ovšem působí o poznání lépe.

Vrchol střešní kupole. Prostě se mi hrozně líbil. :D

Socha před zámkem, která mi nepříjemně připomíná nějakou postavičku z Fimfára.

Detail slunečních hodin...

...a detail zábradlí.

Pak tu mám ještě dvě "jakoby umělecké fotky" s vlčím mákem. Nedopadlo to úplně podle mých představ...

...ta druhá možná vypadá lépe.

A pokud stále čekáte na ty Nečtiny, teď se konečně dočkáte... Musím říct, že kaple se mi strašně líbí, je taková neobvyklá. Dovnitř jsme se bohužel nedostali, ale zvenku působí moc pěkně. Ale pokud by Vás mermomocí zajímal interiér, tak podle toho, co jsme viděli zadním oknem a klíčovou dírkou, toho uvnitř stejně moc není. Ovšem velký kamenný krucifix to jistí. To je totiž to jediné, co se mi podařilo z vnitřku kaple zachytit. Foto naleznete ZDE.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kytička zvaná "bouřka"

Džvari, Grakliani a Mccheta