Výběr fotografií z roku 2015

V době fotografického útlumu, který na mě přichází pravidelně každou zimu, si dovolím zavzpomínat na uplynulý rok 2015 a připomenout si to nejlepší, co jsem za tu dobu na svém blogu zveřejnil. Ani tentorkát nebudu vymýšlet nějaký sáhodlouhý úvod, myslím, že princip článku je každému jasný. Akorát si dovolím připomenout výběrové články za roky 2013 a 2014 pro případ, že by vás ten letošní nějakým způsobem zaujal a ani po jeho přečtění jste neměli dost. :)

------------------------

Stavba
Již tradičně začínám nejlepší barevnou fotografií architektonického díla. Dlouho to vypadalo, že letos tuto kategorii vynechám, ale pak na mne z galerie vykoukla součást posvátného okrsku Ostrov - kaple Panny Marie Einsiedelnské. Tu poznáte na první pohled díky jejímu červenému zbarvení (...to znělo trošku jako výňatek z charakteristiky pandy červené). Když si k této vlastnosti přidáte keř s růžovými květy, okrové schodiště a sluneční odlesky, získáte nádherný celkový barevný nádech fotky...


------------------------

Stavba (ČB)
První z několika snímků z anglie, které se dostaly do ůprestižníhoů výběrového článku. Zde je zachycena složitá výzdoba střešní části královského pavilonu v Brightonu. Skoro by se dalo říci, že každá věžička je originál. :)

------------------------

Květina
Následující fotka se mi barevně strašně líbí - kombinace různých odstínů zelené a světle modré není tolik obvyklá, nicméně působí vážně dobře. Na bílé střední části květu je sice vidět lehký přepal, ale tomu se za jasného letního dne vyhnout prostě nejde...

------------------------

Květina (ČB)
Tohle byla vcelku jasná volba. Stejně jako předchozí roky jsem těch černobílých květinových fotografií moc nevytvořil. Zajímavé je, že ačkoli to vůbec nebyl původní záměr, snímek je velmi podobný loňskému třešňovému květu - rododendron byl totiž také focený proti slunci.

------------------------

Zvíře (sudokopytník)
Letos se mi neobvykle často dařilo vyfotit nějakého živého tvora, ovšem na druhou stranu jen málo těchto fotografií jsem následně převedl do černobíla (ono je stejně u těch zvířat barevné provedení tak nějak přirozenejší). Takže pro tentokrát uděláme radikální změnu a vynecháme kategorii "Zvíře (ČB)". Místo toho si zvířátka rozdělíme podle jejich zařazení, a to hned do tří kategorií. Jako prvního tu máme zástupce sudokopytníků - hlavního ušopleska v naší oboře! ^^

------------------------

Zvíře (hlodavec)
Pouze a jedině tahle veverka! Jinak to prostě nejde! Pravda, fotka by mohla být o něco ostřejší či barevnější, v pozadí by nemusel být ten kousek bez trávy... Ale tohle je prostě úžasný (respektive úžasně roztomilý) moment, za jehož zachycení jsem opravdu rád a do kterého jsem se hned od začátku zamiloval. Vždyť je vlastně úplně jedno, že z Anglie mám miliardu fotografií známých historických památek. Mě stačí tahle chlupatá potvůrka. ^^

------------------------

Zvíře (pták)
Ovšem pozor, i když je míra roztomilosti veverky značně vysoká, tenhle racek je jejím solidním konkurentem. A to hlavně v barevnosti a jedinečnosti zachyceného okamžiku. Ať jsem se totiž snažil sebevíce, tohle je nejefektivnější snímek racka v letu, který se mi za celý pobyt ve Spojeném království podařil.

------------------------

Hmyz létající
Také hmyz jsem tentokrát rozdělil trochu jiným způsobem (možná už bych si v tom konečně mohl přestat dělat zmatky...). Zde jsem se rozhodl dát na hlas lidu. V komentářích pod květům nektarinek věnovaným článkem, se vpodstatě všichni komentující zmínili o "pučmeloudovi v kvítku". Nuže, zde ho máte... :)

------------------------

Hmyz pochodující
U této kategorie jsem sice neměl moc na výběr, ovšem i tak bylo rozhodování dost těžké. Nakonec vyhrál tzv. "fobiový faktor" (velice profesionální termín, že?) - při jejím vzniku jsem totiž musel překonávat svůj velký odpor k pavoukům. Konkrétně u této zelené dlouhonohé potvůrky jsem navíc byl v průběhu focení v neustálém stresu z toho, že na mě určitě skočí. (Upřímně ani nevím, jestli je tenhle druh pavouků skákání schopen, ale pokoušet jsem to moc nechtěl.) Takže kvůli obrovskému úsilí, které bylo při jeho vycvaknutí vyvinuto, sem toho odporňáka dám...

------------------------

Přírodní památka (zahraničí)
Již čtvrtý snímek z Anglie v tomto výběrovém článku. Holt v jiných zemích jsou zcela odlišné možnosti, než u nás. Scenerii podobnou křídovým útesům "Seven Sisters" v posázaví prostě nenajdete... (kliknutím zvětšíte)

------------------------

Přírodní památka (ČR)
Na druhou stranu i u nás se dají nalézt opravdu kouzelná zákoutí. Loni jsem psal o tom, jak hluboce na mne zapůsobila propast Macocha, letos zmíním místo ze zcela jiné části republiky, které sice není tak notoricky známé (spíše bych řekl, že je zcela neznámé), ale svojí atmosférou se Macoše zcela vyrovnává. Žebnický vodopád je totiž ukrytý v malé "jeskyňce" uprostřed lesa, daleko od civilizace...no řekněte, není to nádhera? :)

------------------------

Hororová fotografie
Moji fotografickou činnost v uplynulém roce značně ovlivnil můj projekt "12 Fotošplouchnutí" - 12 témat, která jsem během celého roku postupně ztvárňoval. Mezi zadáními byla mimo jiné také "hororová fotografie". Nápad přišel hned v lednu, na jeho realizaci však bylo nutné počkat do léta. Během týdne v Krušných horách totiž byl naplánovaný výlet na židovský hřbitov v Hroznětíně. Stačilo si v pronajaté chatce "vypůjčit" bílý přehoz přes houpací křeslo, přesvědčit mamku, aby mi stála modelem, dostavit se na místo určení, a bylo to. Jako nejlepší snímek s touto tématikou se mi jeví právě tenhle, je takový "nejvíc hororový". Navíc se mi líbí, že tajemné postavě nejsou vidět nohy, takže to vypadá, jako by se vznášela...

------------------------

Blbůstka
...ani nevím, jakým způsobem tenhle bláznivý nápad vzniknul. Každopádně ten myšlenkový pochod musel být opravdu složitý a zamotaný. Nejdřív jsem totiž nafotil půlku švestky, poté jí upravil do několika různých barev, vzniklé snímky jsem následně složil dohromady v online fotoeditoru...a bylo to... Doteď nechápu,co mě ke stvoření tohoto rádoby pop-artového díla vedlo, nicméně se mi vzniklý duhový čtverec docela líbí. :)

------------------------

Téma týdne
A další fotošplouchnutí. Jedno z těch, na které jsem doopravdy hrdý. Tenhle snímek totiž vyšel přesně tak, jak jsem plánoval, což se mi moc často nestává. (foceno k tématu týdne "Z generace na generaci")

------------------------

Pole
Loni jsem do výběru zařadil položku "Les", letos jsem si vybral pro změnu pole. Jednak tento "pohled z hmyzí perspektivy" sklidil dost pozitivních ohlasů, jednak se do článku dostala alespoň troška pozitivní letní energie. :)

------------------------

Zimní
Původně ozvláštnění dost zoufalého reportážního fotošplouchnutí takhle samostatně působí o dost lépe. Aspoň mám důkaz, že se u nás během loňského roku skutečně objevil sníh. Letos je to sice úplně o něčem jiném, jenomže když zrovna nejde o Vánoce, sníh mi docela leze krkem...

------------------------

Abstraktní
Vpodstatě je to naprostá blbost, která by ve výběru skoro mohla zaskočit za švestkovou koláž. Faktem ovšem zůstává, že pro podobné fotky mám určitou slabost a u téhle konkrétní se mi strašně líbí jak barevnost, tak zachycený nekoordinovaný pohyb.

------------------------

Nejlepší fotošplouchnutí
Stejně jako obrázky z týdenního pobytu v Anglii, zde má můj fotoprojekt bohaté zastoupení. Proto se možná může zdát zbytečné dělat pro něj speciální kategorii. Ale já to samozřejmě vidím jinak, protože ke všem těm fotkám mám jistý citový vztah a zrovna téhle konkrétní by mi bylo opravdu líto, kdyby se zde neobjevila. Byla totiž součástí série travních fotek, kterými jsem plnil téma "Inspirace hudbou". Vzniklý článek považuji za jeden z nejzajímavějších na mém blogu a vpostatě všechny snímky, které se v něm ocitly, bych si v tomto výběru dokázal představit. Jeden detail trávy se mi ale přecijen líbí o něco více, než ostatní. Ten tmavý odstín zelené je prostě...awwww! (vážně skvělá úroveň vyjadřování, Miku...)


------------------------

No a to je vše, přátelé. Snad se Vám fotografický návrat do minulého roku líbil. :)

Mike

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kytička zvaná "bouřka"

Džvari, Grakliani a Mccheta